Patientens egna registrering PER

Om Reumatologiregistret - PER. Visste du att sedan 10 års tid finns möjligheten att du som patient med reumatisk sjukdom, själv kan registrera dina uppgifter om ditt hälsotillstillstånd via Mina Vårdkontakter.

Via Mina vårdkontakter kan du som har en reumatisk sjukdom registrera dina uppgifter hemifrån istället för på mottagningen.

Patientens egen registrering (PER)

Om Reumatologiregistret - PER

• PER står för Patientens Egen Registrering och innebär att patienten själv fyller i uppgifter om sitt hälsotillstånd via internet och Mina vårdkontakter.
  • Frågorna du besvarar i PER handlar om vad du klarar av att göra i ditt vardagliga liv, din smärta och din livskvalitet. Du markerar också vilka leder som är ömma och svullna. Efter registreringen får du en översikt över hela ditt sjukdomsförlopp, som även går att skriva ut. Vid nästa läkarbesök kan din läkare se de uppgifter du registrerat och ni kan tillsammans diskutera fortsatt behandling.
  • Registreringen kan göras antingen på mottagningens dator i väntrummet eller på patientens egen dator i hemmet eller var som helst där det finns en internetuppkoppling.
  • Som patienten kan du också registrera in provsvar i PER och jämföra med dina referensvärden. Om dina värden avviker mycket eller upprepade gånger, så kan du via nätet också  boka tid direkt hos reumatolog.
  • Efter registreringen kan du som patient få ut en översikt över ditt sjukdomsförlopp, på så sätt kan du vara delaktig i din egen sjukvård.
  • Dina PER-noteringar skickas vidare till Svensk Reumatologis kvalitetsregister.
  • Din läkare kan också se dina uppgifter som du lämnat i PER och det blir ju ett bra underlag när du ska träffa din läkare. Så både du som patient och läkaren har då samma bild av vad man ska diskutera vid läkarbesöket.

Svensk Reumatologisk Förenings Kvalitetsregister (SRQ)

Dina uppgifter hamnar i Svensk Reumatologis Kvalitetsregister (SRQ) som är ett nationellt kvalitetsregister. Syftet med SRQ är att stödja patienter och läkare i att ständigt förbättra omhändertagande och behandlingsresultat för alla med en reumatisk sjukdom.  Detta IT system, Patientens egen registrering (PER) har tagits fram av Reumatikerförbundet och Svensk Reumatologisk Förening (SRQ).

• Alla uppgifter hanteras med sekretess enligt lagar och förordningar och med forskningsetiska tillstånd.

Komma igång
1. Logga in i Mina vårdkontakter.
2. Du som har en reumatisk sjukdom ser Svenska reumatologiregistret under Alla övriga tjänster. Klicka på Registrera i PER och välj Starta. Ett nytt fönster öppnas.
3. Välj om du vill se en översikt eller om du vill starta för att registrera dina uppgifter. Följ instruktionerna på skärmen.

Logga in till Mina vårdkontakter här

Läs om kvalitetsregister här

Läs en bra artikel i Sjukhusläkaren här