Åtta språkversioner av folder för patienter om det generiska utbytet TLV

Patientfolder om generiskt utbyte nu på åtta språk

Idag publiceras åtta språkversioner av informationsfoldern för patienter om det generiska utbytet. Foldern finns nu att hämta på tlv.se på arabiska, engelska, franska, persiska, bosniska/kroatiska/serbiska, somaliska, sorani/sydkurdiska och spanska. Informationsmaterialet, där patientfoldrarna ingår i, har även uppdaterats.

I foldern, som finns på svenska sedan hösten 2013, besvaras de vanligaste frågorna om varför apoteken ofta erbjuder sina kunder ett likvärdigt läkemedel till ett lägre pris. Foldern och annat informationsmaterial om utbytet finns på tlv.se, där man även kostnadsfritt kan beställa en tryckt version av foldern på svenska.

Foldern har tagits emot mycket positivt och används både på vårdcentraler och på apotek. För att möta behovet av språkversioner har TLV och Läkemedelsverket valt att, i ett första steg, översätta foldern till åtta språk:

• Arabiska
  • Engelska
  • Franska
  • Persiska
  • Bosniska/kroatiska/serbiska
  • Somaliska
  • Sorani/sydkurdiska
  • Spanska

Läs mer "ett tryggt byte på apotek - likvärdigt läkemedel till lägst pris" här

Här kan du hämta informationmaterial om det generiska utbytet här

Informationsmaterialet på åtta språkversioner om det generiska utbytet här