Pengar till forskning om skräddarsydda träningsprogram vid knäledsartros

En professor vid Karolinska Institutet har beviljats forskaranslag till forskning om "onda knän". Det skall kunna leda till att man kan ta fram skräddarsydda träningsprogram för, och bättre kunna förebygga knäledsartros.

Professor Jan Henriksson vid Karolinska Institutet skall forska för att ta fram kunskap om muskler och rörelser hos patienter som lider av knäledsartros. Genom det hoppas man kunna ta fram skräddarsydda program för träning och också kunna bli bättre på att förebygga artrosen.

Man kommer att undersöka 100 patienter som har början till knäledsartros med många olika metoder. Patinterna skall sedan få behandling med sjukgymnastik (fysioterapi) och fysisk aktivitet. Uppföljning kommer göras efter ett års tid och efter tre års tid efter påbörjad behandling. Resultaten från de som blir bättre kommer jämföras med de som inte blivit bättre. De resultat patienterna med knäledsartros visar kommer sedan att jämföras med 30 personer med friska knän.

Ont i knäna
Den vanligaste orsaken till "ont i knän" är artros, en reumatisk ledsjukdom som innebär en obalans mellan nedbrytning och uppbyggnad av ledbrosket.
Fysisk aktivitet och sjukgymnastik hjälper många, men inte alla.

Läs om det här.

• 4 år sedan Permalänk

Perfekt! Det behövs mer tänk runt om Artros!