Proteser skulle kunna användas längre tid med en särskild beläggning

Höftledsproteser som opereras in i patienter håller idag bara en viss tid och måste sedan bytas ut. Genom att använda en särskild beläggning skulle den tiden kunna förlängas visar en avhandling från Umeå universitet.

Idag görs det många operationer varje år där patienter för opererat in höftledsprotes. Med det kommer problem med att prosen nöts och utsätts för korrosion, och blir då utsliten och måste bytas ut efter ett antal år.
Nu visar en avhandling att man genom att använda en keramisk beläggning med kiselnitrid skulle kunna förlänga hållbarheten på proteserna. Ännu har man endast provat denna beläggning i laboratorium så mer arbete återstår innan det skulle bli verklighet.

Intressant var dock att de partiklar som bildas vid nötning av proteser med denna beläggning inte tros vara lika skadliga för kroppen som de som uppstår med de proteser som används idag. Materialet har också en viss nötningsbeständighet som skulle fördröja nedslitningen, och är uppbyggt av atomer som kroppen accepterar.

Läs om avhandlingen här.

Avhandlingen finns publicerad här. (på engelska)