Systemsjukdomen psoriasis

Psoriasis är en systemsjukdom som påverkar livet på många sätt. Grunden för välbefinnande handlar ofta om att hitta egna metoder för att hantera och leva med sjukdomen.

Psoriasis är en systemsjukdom som inte bara drabbar hud och leder utan även andra organ i kroppen. Sjukdomen påverkar livet på många sätt, båda fysiskt, psykiskt och socialt. Psoriasisartrit (PsA) är en ledinflammation som drabbar cirka 30 % av personer med psoriasis. Det är framför allt fingrar och tår som angrips men även länd- eller halsrygg kan påverkas. Det är en sjukdom som är lika vanlig hos kvinnor som män. PsA finns i alla åldrar, men det vanliga är att den debuterar i medelåldern. Uppskattningsvis har 0,4 % av befolkningen sjukdomen. Det finns tecken som tyder på att sjukdomen till viss del är ärftlig. Det vanliga är att psoriasisutslagen redan funnits ett tag när ledbesvären kommer. I vissa fall kan båda symtomen komma på en gång och ibland kommer ledinflammationen först och hudförändringarna senare.

Se filmen Må bra med psoriasis och psoriasisartrit som berör livsstilsområdena: Motion, kost, stress och tobak här

Vill du, kan du läsa mer om psoriasisartrit på Netdoktorn