Psoriasis är inte bara en hudsjukdom. Bild: Photos.com

Psoriasisartrit kan förebyggas i framtiden

Forskare har hittat vilka gener som kopplas till utvecklingen av psoriasisartrit (PsA). I framtiden kan detta innebära en behandling som gör att ledsjukdomen inte bryter ut.

Med den senaste upptäckten, som ses som ett genombrott i forskningen kring psoriasis hoppas man i framtiden kunna testa psoriasispatienter för att hitta de som löper hög risk för att utveckla artrit. Nästa steg är att utveckla behandlingar som kan förhindra att psoriasisartrit utvecklas hos dessa personer.

Psoriasisartrit är en kronisk inflammatorisk ledsjukdom som drabbar cirka 30 % av personer med psoriasis och som kan orsaka mycket lidande hos den drabbade. En mildare variant kan drabba bara ett fåtal leder, medan den mer aggressiva varianten ofta drabbar många leder och då sker detta oftast asymmetriskt även länd- eller halsrygg kan påverkas och kan göra dig rörelsehindrad. De flesta som har psoriasisartrit har även psoriasis på huden. Psoriasisartrit drabbar i dagsläget omkring var tredje person med psoriasis och hittills har det varit okänt vilka dessa patienter är. Det är en sjukdom som är lika vanlig hos kvinnor som män. Psoriasisartrit (PsA) finns i alla åldrar, men det vanliga är att den debuterar i medelåldern.

Läs artikeln här

Läs mer om psoriasisartrit (PsA) på Reumatikerförbundets webbsida här