Psoriasis är inte bara en hudsjukdom. Bild: Photos.com

Psoriasisartrit (PsA)

Många som har psoriasis får också någon form av problem med lederna, vilket kallas Psoriasisartrit. Det gör ont i lederna, som också kan bli stela.

Cirka 30 - 40% av de som drabbas av sjukdomen Psoriasis får också problem med lederna på något sätt. Det beror på sjukdomstillståndet Psoriasisartrit (PsA). Det är en kronisk inflammatorisk ledsjukdom som kan drabba olika individer olika hårt. För någon kan det handla om någon eller några leder, för andra många fler.

Vanligaste symtomen sjukdomen ger är stelhet, rörelse- eller vilosmärta, svullnade leder, ömhet över ledkapsel, muskel- och senfästen, samt trötthet på grund av inflammation. Inflammationen kan sitta i någon led men oftast är det flera leder som drabbats.
I svårare fall kan sjukdomen angripa och bryta ner lederna, och obehandlat kan det leda till funktionsnedsättning och funktionshinder.

Det är viktigt att kunna ställa diagnos tidigt för att kunna bromsa sjukdomen och förhindra att brosket i lederna förstörs. Får man problem med svullna leder bör man därför direkt söka vård för det så man kan få remiss till reumatolog.
Diagnosen ställs enligt vissa kriterier som måste uppfyllas.
Först och främst måste man ha fått konstaterat en inflammatorisk ledsjukdom. Sedan måste man uppfylla minst tre av dessa kriterier:

1. Nagelförändringar med naglar som har små hål eller gropar, lossnar framtill och som kan vara missfärgade, förtjockade eller ojämna
  2. Blodprov som visar att man inte har sådana antikroppar i blodet som är vanligt vid reumatism, för att kunna utesluta Reumatoid Artrit (RA)/ledgångsreumatism.
  3. Svullna tår eller fingrar, så kallade korvtår och korvfingrar. Kallas medicinskt för daktylit.
  4. Med röntgenundersökning kan man se att samtidigt som man ser att ben bryts ner så syns nybildning av ben fast på fel ställen.
  5. Att man har Psoriasis själv eller någon i familjen har det. Men det är också möjligt att ha Psoriasisartrit utan att man har Psoriasis.

Fast det är vanligast med att man får Psoriasis som drabbar huden först och sedan lederna så är det många som först drabbas av ledsjukdomen, och det kan göra det svårt att få rätt diagnos. Psoriasisartrit kan också likna flera andra sjukdomar, som Reumatoid Artrit (RA)/ledgångsreumatism, gikt, fibromyalgi och artros.
Men de behandlingar som hjälper för Reumatoid Artrit (RA)/ledgångsreumatism hjälper kanske inte för Psoriasisartrit, därför är rätt diagnos viktigt.

Så sent som i maj år 2014 lyftes Psoriasisartrit upp som icke smittsam kronisk systemsjukdom av Världshälsoorganisationen (WHO). Systemsjukdom betyder att den drabbar flera olika organ i kroppen.

Läs mer om Psoriasisartrit på Reumatikerförbundets webbplats här.