Psoriasissjuka kan få ny behandling

Den europeiska läkemedelsmyndigheten har gett rekommendationen att ett visst läkemedel även skall kunna ges mot plackpsoriasis. Det är dock EU-kommisionen som har sista ordet i frågan, det uppger Dagens Medicin.

Ett läkemedel av typen 'IL-17 hämmare' har visat så goda resultat mot måttlig till svår plackpsoriasis att den vetenskapliga kommitéen inom den europeiska läkemedelsmyndigheten (EMA) vid ett möte nyligen rekommenderade att företaget bakom läkemedlet skulle få tillstånd att marnadsföra det som behandling mot plackpsoriasis.

Läkemedlet det handlar heter Taltz® och innehåller substansen ixekizumab. Även om det är effektivt mot plackpsoriasis så finns det risk för bieffekter såsom milda till medelsvåra infektioner i de övre luftvägarna.
Innan det kan marknadsföras ska EU-kommisionen säga sitt, sedan kanske det kommer att finnas ännu ett bra läkemedel för patienter med plackpsoriasis.

Läs artikeln här.

Källa: Dagens Medicin