Håll dig varm!

Raynauds fenomen

Blir dina fingrar vita när du går ut i kylan? Fenomenet beror på kramp i blodkärlen och kallas Raynauds syndrom. Raynauds fenomen innebär att fingrar och tår vitnar och domnar när de utsätts för kyla, fukt eller stress. Fenomenet är vanligt vid systemisk skleros (sklerodermi).

De flesta som drabbas har den primära  och ofarliga formen av Raynauds syndrom. Men en av tio har den sekundära formen och då finns alltid en annan sjukdom bakom. Systemisk skleros är en allvarlig reumatisk sjukdom och ett av de mest typiska symtomen är vita fingrar. Varje år insjuknar cirka 100 svenskar, de flesta är kvinnor i 40-50 års åldern. Den drabbade har en ökad känslighet för kyla, försämrad blodcirkulation och ökad bindvävsproduktion. Huden blir stel och förtjockad och de inte organen skadas olika mycket.

• Vad händer då i kroppen?

Det som sker är att kärlen drar ihop sig. När det går över så blir man varm och man kan uppleva att det dunkar lite i händerna, men det ska inte göra ont vid den primära och ofarliga formen.

• Vad kan sägas om den sekundära formen?

För 10% är fenomenet ett symtom på en annan bakomliggande sjukdom. Vid den sekundära formen blir fingrarna inte bara vita utan utan även blå och blåsvarta. Det gör riktigt ont och kan också sitta i väldigt länge. Eftersom blodet inte når ända ut till fingertoppparna. Man kan också få vita fingrar av fuktig väderlek, temperaturförändringar och stress och måste alltid skydda dig från kylan. Det är viktigt eftersom de annars kan få sår på fingrarna.

• Vilka sjukdomar handlar det om?

Reumatiska sjukdomar som systemsisk skleros, SLE och Sjögrens syndrom. Men det kan också bero på olika sorters inflammatoriska kärlsjukdomar. Om man i 50 - års åldern drabbas av vita fingrar för första gången bör man kontakta sin primärvård och få en hälsokontroll för att kunna utesluta allvarliga sjukdomar.

Tänk på att:
En av fem kvinnor får vita fingrar av kyla, men i de allra flesta fall är det ofarligt. Men om fenomenet uppträder i kombination med andra nytillkomna symtom som svullnad, led eller muskelvärk. Då kan det vara ett tidigt tecken på reumatisk sjukdom.
Tre goda ting

För den som har Raynauds syndrom är det mycket viktigt att

• Undvika stress.
  • Sluta att röka och snusa.
  • Börja motionera.
Så kan du skydda dig!
  • Tänk på, att klä dig varmt.
  • Tänk på att skydda dina händer.
  • Elektriska sulor håller fötterna varma.
  • Vantar med elslingor kan hjälpa dig på vintern.
  • Värmekuddar som man har i handen.
  • Använd handskar, när du ska plocka ut saker ur frysen.
  • Undvik ha ringar om du ska vara ute en längre stund.