Reumatism är ofta inflammatorisk

Ungefär en miljon svenskar har en reumatisk sjukdom. De reumatiska sjukdomarna drabbar leder, muskler och skelett, men även kärl och livsviktiga organ kan angripas. De flesta av sjukdomarna är inflammatoriska.

Reumatism är ett samlingsnamn för ett 80-tal diagnoser och ännu fler sjukdomstillstånd.

Psoriasisartrit PsA
Psoriasisartrit är en ledinflammation som drabbar cirka 30 procent av personer med psoriasis. Det är framför allt fingrar och tår som angrips, men även länd eller halsrygg kan påverkas. Sjukdomen är troligen ärftlig.
Artros
Artros är den vanligaste ledsjukdomen i Sverige och risken att utveckla artros ökar med stigande ålder. Leden är stel och smärtar. Det beror på att man har en obalans i nedbrytning och uppbyggnad av ledbrosket. Senaste forskningen visar att vid lätt till måttlig artros har träning och viktreduktion lika god effekt som läkemedel.
Fibromyalgi
Sjukdomen drabbar nästan bara kvinnor och ger smärta  framför allt i kroppens mjuka delar. Orsaken är okänd men undersökningar visar att drabbade personer har förändringar i muskelvävnader och en ökad smärtaktivering. Smärtan, flyttar sig från ställe till ställe. Andra vanliga symtom är trötthet och irriterad tarm.
Sjögrens Syndrom
Vid Sjögrens syndrom är körtlar i kroppen inflammerade. Det kan ge en mängd olika symtom, främst muntorrhet, torra ögon och kronisk trötthet. Det är också vanligt att huden blir torr och ibland också känslig för sol. 9 av 10 drabbade är kvinnor.

Du kan läsa mer om olika reumatiska sjukdomar här