Reumatoid artrit (RA) ledgångsreumatism

Reumatism är ett samlingsnamn för många olika sjukdomar, med kronisk värk som gemensam nämnare. Den vanligaste reumatiska sjukdomen är ledgångsreumatism, eller RA.

”Det har hänt oerhört mycket inom fältet. När jag började jobba inom reumatologin för snart 30 år sedan, hade vi inte särskilt mycket att erbjuda patienterna."

”Vi kan ännu idag inte bota sjukdomen, men vi kan bromsa sjukdomsförloppet på ett helt annat sätt!” förklarar Solveig Wållberg Jonsson, överläkare och professor i reumatologi vid Umeå universitet. Solveig nämner till exempel de nya biologiska läkemedlen, som verkar genom att hämma centrala mekanismer i inflammationen, som gjort stor skillnad för patienterna.

Klinisk forskning - för patienternas skull

Ledgångsreumatism forskare berättar

Att leva med ledgångsreumatism