Reumatoid artrit (RA) och Gikt på EULAR2015

#EULAR2015  Sjukdomarna Reumatoid artrit (RA)/ledgångsreumatism och Gikt var två ämnen som förekom mycket på den internationella reumatologikongressen EULAR i år, det berättar Dagens Medicin om.

Vid årets stora reumatologikongress EULAR2015 har flera intressanta rön om behandling med biologiska läkemedel och Reumatoid artrit (RA)/ledgångsreumatism framkommit. Resultat av studier tyder på att biologiska läkemedel bör sättas in tidigare och användas mer aktivt, för behandling av Reumatoid artrit (RA)/ledgångsreumatism.

En annan sjukdom som förekommit mer än innan är Gikt - som hör till kristallartriterna. Det handlade om ny bildteknik för att mätning av mängd så kallade uratkristaller, men också om nya möjliga läkemedelsbehandlingar mot Gikt.

Läs artikeln på Dagens Medicins webbplats här.