Den första advent 1986 vaknade då 24-åriga Birgitta och kunde knappt ta sig ur sängen. På utsidan såg allting bra ut, men någonting var definitivt fel. Birgitta diagnostiserades med ledgångsreumatism. Här berättar hon om sin resa.

Reumatoid artrit RA

Reumatoid artrit (RA) är en reumatisk sjukdom som kan vara både smärtsamt och ger funktionella begränsningar.
Därför är det viktigt att få tidig diagnos och att komma igång snabbt med behandling.

Insjuknandet kan se väldigt olika ut. Vanligen sker det smygande under loppet av veckor eller månader, men ungefär en tredjedel debuterar akut över bara ett par dagar till veckor. Gemensamt för alla former av insjuknande är ledvärken. RA är framför allt en sjukdom som drabbar leder och strukturer runt omkring. Det uppstår en inflammation som ger smärta, stelhet, svullnad och värmeökning.

Det vanligaste symtomet är ledsvullnad. Vissa leder, företrädesvis fingerlederna och handleder, blir ömma och svullna. Smärta och stelhet varierar ofta under hela dagen och är ofta värre på morgonen medan de andra symtomen ökar under dagen i takt med att leden används. Som en följd av smärta och stelhet kan bli svårt att utföra vardagliga aktiviteter såsom greppa föremål eller knäppa knappar.
Uttalad trötthet som inte går att vila bort (fatigue) som en följd av detta kan man bli nedstämd och irritabel.

Idag finns det mycket bättre bättre behandling Om du diagnostiserats med reumatoid artrit, är det vanligast att börja med sjukdomsmodifierande läkemedel. Om dessa inte skulle vara effektiva kan man få prova biologiska läkemedel. Ibland måste man prova olika mediciner för att hitta en som fungerar för dig. Det som passar för en människa, kanske inte passar någon annan. Din läkare kommer att hjälpa dig att hitta den bästa medicinering för att du ska få ett så bra liv som möjligt.