Reumatologer öppnar för switchar

Från att tidigare helt avrått från att patienter som behandlas med biologiskt läkemedel byter till en billigare så kallad biosimilar, så öppnar Svensk reumatologisk förening nu för byten i vissa fall.

De nya billigare "kopiorna" av de biologiska läkemedlen, så kallade biosimilarer, har funnits på marknaden i ett halvt år och landets reumatologer har fått en viss erfarenhet av dem. Det förs fram som en orsak till att Svensk reumatologisk förening nu har ändrat i sin policy. "Om den kliniska situationen så medger" - det är den nya formulering som används.
Man avråder dock från att switchar görs av enbart kostnadsekonomiska skäl, och betonar att den medicinska indikationen skall väga tyngst.

Biosimilarerna är billigare för vården än originalpreparaten, men trots det har det hitintills i Sverige inte gjorts så många byten. En orsak är en försiktig syn på så kallade switchar, då patienter byter från originalpreparat till en biosimilar av samma originalpreparat. Bland annat har man trott att immunsystemet kunde påverkas.

Läs artikel på Dagens Medicins webbplats här.

Källa: Dagens Medicin