Rusta upp ditt tandförsvar

Förebygg och motverka karies genom att sköta om din mun och dina tänder

En tand består av en krona som är den övre synliga delen av tanden och en rot som är den nedre delen av tanden och som fäster i tandköttet och käkbenet. De tre olika lagren består ytterst av emaljen som är kroppens hårdaste vävnad, under denna finns tandbenet (dentin) som utgör den största delen av tanden och därunder pulpan som är försedd med blodkärl och nerver via rötterna.

Bakterier i munnen kan orsaka både hål i tänderna och tandköttsinflammation. Det är därför bra att ta som vana att borsta tänderna två gånger om dagen. Använd en mjuk, tät tandborste och en till två centimeter tandkräm. Det är viktigt att tandkrämen innehåller fluor, som stärker tänderna.

• Borsta tänderna med flourtandkräm
  • Använd tandträd
  • Tandstickor eller mellanrumsborste

Visste du att:

• Läran om tänder kallas odontologi. Läran om tandreglering kallas ortodonti.