Ryggsmärtor allt vanligare i Norge

Norska Folkhälsoinstitutet har sammanställt data över sjuklighet bland norrmän de senaste 25 åren i en ny rapport. Den visar att ryggsmärtor blir allt vanligare bland befolkningen, såväl unga som äldre, det skriver Dagsavisen.no .

Folkhälsoinstitutet i Norge har presenterat den största samlade rapporten någonsin om folkhälsan bland norges befolkning. Enligt myndigheten ger den den fylligaste bilden någonsin om norrmännens hälsan
Rapporten visar att ett ökande antal får sjukdomar relaterade till muskler och skelett, samt psykisk sjukdom allt tidigare i livet. Men trots att befolkningen i Norge idag är både större och äldre än tidigare så är den samlade 'sjukdomsbördan' mindre. Det kan dock finnas olika orsaker till det. En sak som kan inverka är att det är endast runt 10 % av ryggbesvär som kan ställas diagnos på. Det betyder då att cirka 90 % av de som har problem med smärtor i ryggen, har såkallade ospecifika ryggsmärtor som man inte hittar orsaken till.

Rapporten visar också att det som belastar sjukvården mest inte längre är hjärt- kärlsjukdom utan just muskel- och skelettsjukdom. Varför det har blivit så kan man inte riktigt peka ut någon specifik orsak till, men det kan bland annat bero på att vi lever längre generellt, och lever längre med hjärt- kärlsjukdom.
Oroande är att man sett att andelen skolbarn som besväras av ryggsmärtor har ökat mer och mer. Det kan bero på livsstilsfaktorer såsom att vi väger alltmer, fysisk aktivitet minskat, mer skrivbordsarbete med exempelvis dålig arbetsställning, och ett mer stillasittande liv generellt.

Fritt skrivet och översatt från originalartikel på norska.

Källa: Dagsavisen.no

2016-03-10