Semestra med reumatism - några goda råd inför flygresan och hotellvistelsen

När du väl kommer iväg på din semesterresa är känslan obeskrivlig. Om du skall resa med flygplan, och kanske bo på ett hotell så får du här några goda råd.

Innan det är dags att stiga på flygplanet och när du väl sitter där kan det vara bra att veta detta:

• När du skall resa med flygplan så har du rätt till assistans från det att du träder in på den flygplats från vilken du skall åka tills du stiger ut från den flygplats dit du åker. En särskild EU-förodning säger att människor med funktionshinder/funktionsnedsättning skall ha samma möjlighet att företa en resa som personer utan sådan.
    Assistansen skall vara gratis, och det skall heller inte kosta dig något att medföra eventuella hjälpmedel du har behov av.
    När det gäller länder utanför EU kan det dock vara all idé att kolla upp saken med din resebyrå/reseförmedlare.
  • Om du skall göra en flygresa som tar längre tid, glöm då inte bort att med jämna mellanrum röra på dina leder. Detta för att du inte skall riskerar att få eventuella blodproppar. En del flygbolag har program med övningar som du kan använda dig utav.

Skall du bo på hotell på ditt resmål, då kan det vara bra att tänka på dessa saker redan innan du kommit:

• Många hotell skriver om tillgänglighet på sina webbsidor, och kan också ha olika märkningar. Men att det är tillgängligt behöver inte nödvändigtvis betyda att det är enkelt att ta sig fram överallt. För att undvika missförstånd kontrollera gärna saken på förhand genom att ta kontakt med hotellet.
  • Trots att hotellet kan vara mycket tillgängligt så kan det finnas dörrar som är tyngre att öppna, och därmed blir det svårare för dig som inte har så mycket styrka i händerna. Hur enkla är vattenkranarna på toaletten och i duschen att använda. Ta gärna reda på detta från hotellet.
  • Behöver förhöjning till sängbenen, extra kuddar, eller ett rum som ligger närma en hiss? Tänk då gärna på att begära detta redan innan du har anlänt till hotellet.

* Fritt skrivet efter originalartikel på danska.

Källa: Gigtforeningen.dk

2016-07-03