Självtest som kan förvarna om skov vid auto-immun sjukdom?

Forskarna bakom en ny svensk metod att få bukt med celler som driver på inflammationer arbetar redan mot nya mål. Ett sådant är ett enkelt blodprov som visar att ett skov i sjukdomen är på gång - innan det brutit ut, berättar de för tidningen Ny Teknik.

Ett enkelt blodprov som kan förvarna om att ett nytt skov är på gång vid auto-immun sjukdom, och det redan innan skovet har brutit ut. Låter det för bra? Kanske har forskarna redan fått fram ett sådant test.

Ett enkelt självtest i form av ett blodprov som talar om för patienten när halterna av vita blodkroppar börjar närma sig en gräns där det är bäst att få en behandling för att undvika ett nytt skov. Det finns på agendan när det gäller forskaren Ola Winqvists planer inför framtiden. Utvecklingen ska i så fall ske i samarbete med KTH (Kungliga Tekniska Högskolan).

– Patienterna saknar den genetiska kontrollmekanism som krävs för att stänga av en överproduktion hos immunsystemet, konstaterar Ola Winqvist.

Samtidigt arbetar han och hans kollegor vidare för att hitta de särskilda proteiner som kan fånga in vita blodkroppar som är överaktiva vid andra inflammatoriska sjukdomar. De har bland annat testat proteiner som ger signal för ALS, MS samt psoriasis.

Källa: Ny Teknik

2015-02-09