Sjögrens syndrom

Sjögrens syndrom är en av våra vanligaste reumatiska sjukdomar. Det finns många som inte har hört talas om sjukdomen, vilket leder till ett antal människor gå omkring med krämpor som de inte kan förklara.

Sjögren är en så kallad autoimmun sjukdom, där immunsystemet angriper kroppens egna organ. Sjögrens syndrom drabbar främst spott- och tårkörtlarna, vilket leder till mun, ögontorrhet och kronisk trötthet.

Sjögrens syndrom  är vanligast hos kvinnor, detta gäller särskilt den primära formen där 9 av 10 drabbade är kvinnor. Sjukdomen debuterar vanligtvis i medelåldern, men förekommer även i andra åldrar. Syndromet kan komma som ett ensamt fenomen (primärt SS), eller tillsammans med andra reumatiska systemsjukdomar, framför allt reumatoid artrit och SLE. Det kallas då sekundärt SS.

För närvarande vet vi lite om vad som orsakar sjukdomen, men olika miljö, immunologiska och genetiska faktorer har föreslagits som förklaring till varför vissa individer utvecklar Sjögrens syndrom. Även om det inte finns något botemedel mot Sjögren, så är det viktigt att rätt diagnos ställs tidigt så att patienter följs upp med rätt behandling.

Behandlingen vid Sjögrens syndrom går ut på att lindra symtomen. Noggrann munhygien är viktig.
Munsköljning, fluor mot karies och sugtabletter eller liknande för att stimulera salivproduktionen är exempel på behandling som rekommenderas. Regelbunden tandvård är också viktigt. Patienter med Sjögrens syndrom kan också vara berättigade till tandvård inom ramen för högkostnadsskydd om läkaren föreskriver detta.
Sjögrens kan också påverka andra organ såsom lungor, hud, leder och muskler. Detta leder till att livskvaliteten försämras.

Läs mer på Reumatikerförbundet om Sjögrens syndrom här

Läs i Bulletinen nr 2 - 2013, på sidorna 16-18,  frågor och svar om Sjögrens syndrom nedan.