Sju sätt att mildra värk i ryggen

Oavsett om värken i ryggen beror på en skada eller kroniska besvär, så finns det sätt att mildra den på.

1. Massage
    Massage löser upp stela och spända muskler, vilket kan vara en orsak till värken. Enligt en studie kände sig personer som gick till en massör en gång i veckan betydligt bättre i ryggen efter två och en halv månad.

2. Samtalsterapi
    Med hjälp av kognitiv beteendeterapi kan man lära sig att hantera värken i ryggen bättre, så att den inte upptar ens tankar hela tiden. Studier har visat att samtalsterapi har effekt, även om den inte kan göra dig helt symptomfri. Bäst är att kombinera KBT med fysisk träning, har forskare vid Uppsala universitet tidigare kunnat påvisa.

3. Pilates och Yoga
    Både pilates och yoga är skonsamma motionsformer, som mjukar upp lederna och skyddar korsryggen.
    Forskning pekar på att lättare träning hjälper mot ryggproblem. 10-12 minuter per dag några gånger i veckan kan räcka, enligt sjukgymnaster.

4. Stretching
    Med rätt övningar sträcker man ut trötta muskler, motverkar värk och förebygger ryggproblem.
    Forskning har visat att stretching är lika effektivt mot ryggvärk som yoga.

5. Stresshantering/meditation
    När vi stressar i onödan och oroar mycket spänner sig kroppen, vilket kan leda till eller förvärra ryggvärk. En europeisk studie har visat att personer som ofta går med negativa tankar tenderar att ha mer ont i ryggen än övriga. Ett sätt att bli av med stress och ångest är meditation. Det finns också effektiva avslappningsövningar som inte tar mer än några minuter.

6. Vattengymnastik
    Vattengymnastik är skonsamt mot ömma leder, vilket gör det till en optimal träningsform för dem med ryggproblem. En mindre internationell studie från 2013 kunde visa att stillasittande personer som under två månader vattengympade fem gånger i veckan upplevde mindre smärta i nedre ryggen.

7. Akupunktur
    Akupunktur innebär att tunna nålar sticks in i muskler och senor.  När nålarna vrids om stimuleras nerver i kroppen, vilket får hjärnan att producera smärtdämpande hormoner. Det ska inte göra ont, utan snarare skall man bli avdomnad och varm. Kinesisk akupunktur är godkänd av Socialstyrelsen som behandling mot smärta - och sägs vara effektiv mot bland annat ryggont.

Källa: Fritt skrivet efter artikel på Expressen.se Hälsa och liv.
Läs originalartikeln här

• 4 år sedan Permalänk

Bra tips, men var kommer de ifrån? Finns det någon källa?

• 4 år sedan Permalänk

Artikeln finns på Expressen avdelning Hälsa och Liv. Expressen/Halsa och Liv. En bra artikel.

Tack :-)