Carola Brorson. Foto: Nanna Jami, 24Blekinge.se

Sjukdomen har präglat hennes liv - Carola har JIA

Carola Brorson är ordförande i Reumatikerföreningen Karlshamn och har sedan liten levt med sjukdomen barnreumatism (Juvenil Idiopatisk Artrit - JIA). Hon berättar om sitt liv för 24Blekinge.se .

För Carola Brorsson började det när hon bara var tre år gammal, plötsligt fick hon ont i hela kroppen. Hon hade fått utslag som troddes vara mässlingen, men de gick inte över. Då fick hon till slut komma till sjukhuset i Lund där man kom fram till att det var den reumatiska sjukdomen Juvenil Idiopatisk Artrit hon drabbats av, som ofta kallas barnreumatism.

Fram till åtta nio års åldern klarade hon att ta sig fram med hjälp av kryckor, men sen blev det för jobbigt och det blev istället en rullstol, vilket blev som en befrielse för henne.
Efter att hon gått färdigt skolan arbetade hon sedan deltid, runt 25%, på ett kontor i en skola. Det klarade hon ända till för fem år sedan då det inte längre gick att fortsätta. Sedan 2004 är hon ordförande i Karlshamns reumatikerförening och jobbar för att göra staden lite mer funktionshindervänlig.

JIA, drabbar drygt 200 barn under 16 år, i Sverige varje år. Typiska symtom är att en eller flera leder svullnar för att sedan bli varma och röda. Läs mer om sjukdomen på Reumatikerförbundets webbplats här.

Läs artikeln om Carola här.

Källa: 24Blekinge.se

2016-04-01