En sådan här skada hos en Psoriasis-patient ger ökad risk att även utveckla Psoriasisartrit (PsA).

Skador ökar risk för patienter med Psoriasis att också utveckla Psoriasisartrit (PsA)

#EULAR2015  En stor Isländsk/Amerikansk studie pekar på att patienter med Psoriasis som skadat leder eller ben också kan utveckla sjukdomen Psoriasisartrit (PsA), det kan man läsa i Dagens Medicin.

Vid kongressen EULAR2015 redovisades resultat från en stor studie om Psoriasisartrit (PsA) gjord av forskare på Island och i USA. De undersökte om det leder till en ökad risk för patienter med hudsjukdomen Psoriasis, som skadat leder eller ben, att också utveckla Psoriasisartrit (PsA). Tidigare har resultat från mindre studier visat på ett samband, och nu så har det gjorts också i en mycket större studie omfattande totalt runt 70 000 personer, patienter och friska kontrollpersoner.
Eftersom det är så vanligt att patienter med just Psoriasis också utvecklar sjukdomen Psoriasisartrit (PsA) är det intressant för forskarna att identifiera riskfaktorer för Psoriasisartrit (PsA) hos just dessa patienter.

Läs artikeln på Dagens Medicins webbplats här.