Skärmdump från den digitala vårdtjänsten Kry. Bildkälla: LIF

Digital vård - Skall vi själva sköta den primära vården i framtiden?

Våren 2015 öppnade Sveriges första digitala vårdcentral och snart är ytterligare en mottagning där du träffar läkaren på en skärm på gång. Kommer framtidens patienter aldrig att träffa en läkare i fysisk mening, och hur bra är det för patienterna och sjukvården?

Dagens så kallade touch-bildskärmar kan man använda för att prata och diskutera, till exempel mellan en läkare och en patient. Den som vill komma i kontakt med en läkare behöver inte resa sig ur sängen hemma utan kan få en bedömning direkt med en digital kontakt.

Den digitala vårdcentralen Kry startade i mars 2015. Patienterna betalar 300 kronor för ett 15 minuter långt "besök" via datorskärmen. Man identifierar sig med bank-id och betalar med kontokort.
Ytterligare en privat vårdcentral, Minutkliniken, ligger i startgroparna för att köra igång en digital läkarmottagning.

Det kan vara bra att digitala mottagningar kan ta hand om många enklare åkommor och hundratals besök då kan tas bort från det fysiska vårdflödet. Den fysiska vården kan få mer tid för svårare sjukdomar.
- Den digitala kontakten med doktorn kan vara ett komplement till den vanliga sjukvården och passar utmärkt för många återbesök, men kan inte helt ersätta en "vanlig" mottagning. Det kan aldrig helt ersätta det personliga mötet, och är inte bra för alla diagnoser. Det är viktigt att kunna känna och klämma på patienten. Dessutom finns risker, till exempel överförskrivning av antibiotika, säger man från Sjukhusläkarna.

Läs hela artikeln här

Källa: life-time.se