Skanning kan kanske förutsäga Artrit

Danska forskare kan vara en ny metod på spåren att tidigare kunna diagnosticera Artrit, med hjälp av biomarkörer och PET/CT-skanning, berättar Reumatikerförbundets danska motsvarighet Gigtforeningen.

Ju tidigare man får ställt diagnos på Artrit desto fortare kan förebyggande mediciner sättas in. Därför behövs metoder som klarar av det tidigare än vad man kan idag. Därför är nu forskare förvantansfulla, för vid Odense Universitetssjukhus kan forskare vara något på spåren.

"Vi råder i dag over behandlingsmuligheder, som i de fleste tilfælde kan bremse ødelæggelserne og forhindre invalidering. Vi håber gennem dette projekt at finde en måde at forudsige, hvilke patienter der med stor sandsynlighed vil udvikle leddegigt, så diagnosen kan stilles tidligere og behandlingen sættes i gang."
Så beskriver de själva vad det hela handlar om.

160 deltagare som inte tidigare har diagnossticerats ingår i forskningsprojektet. 50 av dem undersöks med en metod som kallas PET/CT-skanning. Alla deltagare testas för tre så kallade biomarkörer i blodet.

PET/CT-skanning används ofta för att se hur spridd cancer är hos patienten. Bilder kombineras med radioaktivt socker, och eftersom cancerceller förbrukar mer socker än friska celler så kan man se detta som ljusare områden. Samma sak vet man gäller om inflammerade celler, de förbrukar också mer socker, så då borde metoden kunna användas även i det fallet, det hoppas iallafall de danska forskarna på. Men om det nu inte skulle gå hoppas man på blodproverna istället.

Läs om detta här. (på danska)

Källa: Gigtforeningen.dk

2016-02-09