Sköt om dina tänder

Blödande tandkött har de flesta av oss erfarit någon gång. Men om tandköttet blöder regelbundet bör man söka hjälp. Traditionellt ansågs orsaken till tandköttsblödningar vara bristande munhygien och rökning. För ett par år sedan kom en amerikansk undersökning som visade att även brist på vitamin D kan vara en orsak till att tandköttet blöder.

Inflammation i tandköttet är allvarligt. Bakterier där kan faktiskt sprida sig till resten av kroppen – inte minst hjärtat. Det är den allra viktigaste orsaken till att man inte skall gå med ett blödande tandkött utan söka tandläkare och tandhygienist för att få stopp på inflammationen

Tandköttsblödningar är i regel det första tecknet på tandlossning, parodontit. Om du söker hjälpkan inflammationsprocessen stoppas innan allvarliga skador i tändernas vävnader uppstår.
Tandköttsinflammation kan i nio fall av tio åtgärdas med enkla medel, daglig tandborstning och användning av tandtråd/tandstickor samt regelbundna besök hos tandhygienist. Röker du, kan det vara dags att sluta.

Blödande tandkött behandlas på två sätt:

• Rengöring. Tandköttsfickor rensas, tandsten avlägsnas, tänderna putsas.
  • Information. Patienten undervisas i hur man själv håller riktigt rent, även mellan tänderna med olika specialborstar och tandstickor.