Små stegvisa förändringar viktigast för att ändra livsmönster

Vad får en person motiverad att göra förändringar i sitt liv, exempelvis att börja träna? Små stegvisa förändringar, och digitala verktyg fungerar bra för detta, det kommer fram i en ny avhandling från Högskolan i Halmstad.

Inre motivation, det vill säga att man själv vill, är det viktigaste för att man skall kunna ändra på ett beteende – som att börja träna. Vad som kan motivera är högst individuellt, men det är bättre att ta små steg än att försöka ändra livsstil över en natt. Och digitala verktyg fungerar bra för att stimulera motivationen att börja träna. Det är några resultat i en ny avhandling från Karin Weman Josefsson vid Akademin för hälsa och välfärd på Högskolan i Halmstad.

Karin Weman Josefsson blev intresserad av vad som egentligen får en person motiverad till att lägga om sitt liv efter att hon själv varit med om en trafikolycka och genomgått en lång rehabilitering.

Hon gjorde studier där hon ville se vilka mekanismer som påverkar motivationen, det vill säga det som driver oss att göra någonting. Resultaten visar att mekanismerna kan variera i olika grupper. Och även om exempelvis belöningar och uppmaningar kan göra att man kommer igång så kommer det inte fungera av sig själv.
Nu skall hon använda en del av resultaten från studierna i ett forskningsprojekt på tre års tid för att utveckla en bra digital plattform, som kan inspirera människor att hitta sin inre motivation, sin drivkraft.

Läs mer här.

Källa: Högskolan i Halmstad