Smärtan får inte tillåtas att vinna

På en smärtkonferens i västra Sverige berättade forskaren Rikard Wicksell om ACT, en metod för patienter att lära sig hantera sin smärta så den inte tillåts ta överhanden i vardagen.

För patienter som lever med långvarig smärta kan det bli så att smärtan tillåts bestämma vad man kan göra och inte göra i sin vardag. Forskaren Rikard Wicksell, från Karolinska Universitetssjukhuset i Stockholm, fann i USA en behandlingsmetod kallad ACT - Acceptance and Commitment Therapy (på svenska ungefär acceptans och beslutsamhets terapi), som är utvecklad ur metoden kognitiv beteendeterapi (KBT). Han har sedan forskat vidare kring metoden ACT och har nu skrivit en bok som heter "Att leva med smärta - ACT som livsstrategi".

Sjukvården har fokus på att hitta orsaken till smärtan och sedan åtgärda eller åtminstonde lindra denna. Den metoden fungerar inte så bra på patienter med långvarig smärta.
ACT är i enkelhet en metod att lära sig hantera smärtan genom att acceptera den och inte tillåta att den får styra hur aktiv man är i sitt liv. Men att säga detta till patienterna måste göras respektfullt, eftersom impulsen är att undvika det som gör ont.

– Det är lätt att begränsa sig i fler och fler situationer. Smärtmonstret sitter på axeln och säger stopp, och där handlar det om att hjälpa patienterna att inte alltid lyssna till sina impulser. Det går att få patienter att göra saker de inte gjort tidigare även om vi inte kan komma åt smärtan, säger Rikard Wicksell.

Läs artikeln om detta här.