Soffvila på recept mot stress?

Alltför många kvinnor sjukskriver sig idag på grund av stress. Vad är botemedlet mot det? Kanske att skriva ut vila i soffan på recept...

En önskan att ständigt kunna prestera på en hög nivå kan öka stressnivåerna i kroppen. För många kvinnor är det idag en anledning till att de blir vungna att sjukskriva sig. Stressen ger sämre sömn och vartefter tiden går kommer man till slut att krascha ihop mentalt och fysiskt, det man brukar kalla att gå in i väggen. Vad kan då göras för att förhindra detta? Enligt viss forskning skulle ett sätt kunna vara att ta sig tid till att vila en stund varje dag. Men idag måste man ibland nästan avsätta tid för att överhuvudtaget kunna sova, eftersom många anser att de inte hinner med det.
Enligt dansk forskning skulle en metod vara att lägga sig och vila på soffan i ungefär 15 minuter om dagen. Men när det är allt för lätt att komma med undanflykter för att inte göra det så kan det krävas att man skriver ut sådan vila på recept för att det skall bli av.

Kvinnor och män påverkas också olika av sitt blodtryck. På väg hem från jobbet stiger kvinnans blodtryck, vilket ökar halten av kortisol i kroppen. Den ökade kortisolhalten ger upphov till sömnlöshet, vilket får trötthet och stress till följd. Lösningen på det växande problemet är att lägga sig på soffan när man kommer hem och vila cirka 15 minuter. Det ger möjlighet för kroppen att varva ned, blodtrycket sjunker och kvinnan kommer ­lättare in i djupsömn senare på ­kvällen.
Av forskning vet vi också att män och kvinnor upplever stress olika, och detta kan bero på att våra hjärnor helt enkelt reagerar olika i vissa situationer. Därför behöver kvinnors och mäns ohälsa behandlas på olika sätt.

Läs hela artikeln här.

Fritt skrivet efter originalartikel på Barometern.se

Källa: Barometern.se

2016-06-01