Sofia Hagel prisades på förbundsstämman

För åttonde året i rad delar Reumatikerförbundet ut Vårdforskningsstipendiet. En enhällig jury beslutade att utse Sofia Hagel, sjukgymnast och forskare vid Lunds universitet, till årets vårdforskningsstipendiat.

Sofia Hagel har forskat i rehabiliteringsinsatser med fokus på teamrehabilitering. Med teamrehabilitering menas att patientens rehabilitering sker i grupp där patienten själv samt vårdpersonal från olika professioner ingår och samverkar. Sofia Hagel har både i sin forskning och i sitt arbete fört rehabiliteringens utvecklingen framåt samt visat att teamrehabilitering har stor betydelse, anser juryn. En summa på 25 000 kronor, diplom och blommor delades ut på Reumatikerförbundets förbundsstämma den 4 juni.

Källa: Reumatikerförbundets hemsida 4 juni

Läs mer om Sofia Hagel på Reumatikerförbundets hemsida