Foto: Peter Johansson/Bild och Media

Sovjetisk benställning läker benbrott lika bra som spik och skruv

I öst används Ilizarov-metoden rutinmässigt vid behandling av benfrakturer. Studier på drygt 120 svenska patienter i Skövde visar att den iögonfallande stålramen har många fördelar jämfört med traditionell öppen kirurgi, och skulle kunna införas som en alternativ behandling även i svensk rutinsjukvård.

Det visar en avhandling från Sahlgrenska akademin:
Metoden går ut på att de brutna och trasiga benfragmenten genomborras med tunna trådar som därefter spänns fast i ringar, som förbinds med yttre stag. På så sätt kan benfragmenten läggas tillrätta och hållas på plats under läkningstiden.

Ortopedikliniken vid Skaraborgs Sjukhus i Skövde där man sedan 2002 opererat över 700 patienter med Ilizarov-metoden. I Skövde finns nämligen ortopedläkaren Telmo Ramos, som länge intresserat sig för den sovjetiska metoden och som nu vetenskapligt utvärderat den i en avhandling vid Sahlgrenska akademin.
I avhandlingen har doktor Ramos undersökt patienter med underbensfrakturer som behandlats med Ilizarov-metoden, och jämfört resultaten med patienter som behandlats med traditionell kirurgi där benfragmenten fixeras med hjälp av plattor, skruvar eller spikar.

Patienterna accepterar behandlingen mycket bra. Telmo Ramos slutsats är att lizarov-metoden bör införas i svensk ortopedisk sjukvård, som tillägg till de behandlingsmöjligheter som finns sedan tidigare. Forskarna vill nu gå vidare och testa Ilizarov-metoden på andra typer av frakturer, till exempel i handled, hälben, överarm och bäcken.

Läs mer här

Länk till avhandling: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/36727