Stamceller kan få åldersrelaterad osteoporos att gå tillbaka?

Kan det vara möjligt att en injektion av friska stamceller skulle kunna få åldersrelaterad osteoporos (benskörhet) att försvinna hos en patient? Det verkar finnas tecken på det, enligt forskning som presenterats i tidskriften Stem Cells Translational Medicine.

Forskningen är gjord av forskare vid Toronto universitet och Ottawas sjukhus i Canada. Vid försök med injektioner av stamceller i sjuk benvävnad fann man att denna verkade återställas till normal, men det handlar då endast om åldersrelaterad benskörhet, så kallad typ-2 osteoporos.
Hur kan detta komma sig?

Den typ av stamceller som man använde har dubbla fördelar. Inte bara den att de, som alla stamceller, kan ombildas till vilken typ av cell i kroppen som helst - och därmed även benceller, utan det är också så att dessa kan transplanteras från en individ till en annan helt utan att behöva matchas eller med risk för att de skall stötas bort.

Nu har en forskargrupp i USA gett ett antal äldre försökspersoner injektioner med sådana stamceller och det skall nu studeras vad resultaten visar. Om det blir positiva effekter räknar forskare med att kunna starta upp större normala studier inom de närmaste 5 åren.

Fritt översatt och skrivet efter originalartikel på engelska på webbplatsen medicalxpress.com .

Källa: medicalxpress.com och Stem Cells Translational Medicine

2016-04-02