Stavgång är en motionsform som liknar gång men som utövas med så kallade gångstavar som hjälpmedel.

Stavgång

Tränade muskler lindrar smärta. Endorfinproduktionen under träningspasset minskar upplevelsen av smärta. Dags att plocka fram stavarna?

Stavgång är en effektiv och samtidigt skonsam träningsform. Med rätt teknik tränar du flera stora muskelgrupper, samtidigt som hjärtat får jobba lite extra. Pulsen blir något högre än vid vanlig promenad, men det brukar gå bra att samtala om man har sällskap med någon som har lika bra kondition.

Stavgång har många fördelar framför vanliga promenader. Om man går raskt och intensivt ger den bättre konditions-, styrke- och rörlighetsträning än en promenad utan stavar. Samtidigt förbränner man nästan dubbelt så mycket energi.

Stavgång är också mer skonsam för knäna och ryggen jämfört med löpning. Dessutom använder man till och med fler muskelgrupper än vid löpning. Framförallt är det muskler i ben, mage, rygg, armar och bröst som får arbeta.

Belastningen på musklerna fördelas jämnt, så risken för obehag och smärta blir mindre än vid till exempel löpning. Stavgång ger därför effektiv konditionsträning för den som inte vill eller kan jogga eller styrketräna på andra sätt.

Stavarna bör nå precis upp till armbågarna för att ha rätt längd. Sträck på dig och försök att gå med så avslappnade axlar som möjligt, med armarna hängande intill kroppen och blicken riktad rakt fram. Stavarna får släpa efter kroppen medan du har handen lätt öppen. När armarna vill pendla i din gåtakt börjar du trycka staven lätt i marken.  Med stavarnas hjälp skjuter du överkroppen framåt och steget blir lättare.

Besvär från rygg, höfter, knän och fötter lindras avsevärt genom stavarnas tyngdavlastande funktion. Tränade muskler lindrar också smärta, musklerna kan jämföras med bilens stötdämpare som fångar upp belastningen på kroppsdelarna. Endorfinproduktionen under träningspasset bidrar också till en minskad smärtupplevelse.

Att motivera människor att ändra beteende vad gäller synen på rörelseträning vid smärta och värk är en stor utmaning och arbetsuppgift för våra hälso- och sjukvårdsansvariga. Förebyggande och rehabiliterande åtgärder behöver inte kosta en massa pengar!
Rörelse i någon form mår alla bra av.