Stillasittandet större problem än rökningen

Det finns ett starkt samband mellan fysisk inaktivitet och alla stora folkhälsoproblem.

En europeisk jämförelse visar att Sverige har lägst andel rökare, rekordfå flickor och pojkar röker nu.
Den första svenska tobaksundersökningen genomfördes 1946, då rökte väldigt många. Under den senare delen av 1900-talet har andelen rökare sjunkit genom gemensamma insatser från samhället.

Idag står vi inför helt nya utmaningar.
Många har utvecklat en sittande livsstil och förr blev man fysiskt trött av arbetet och tog en rökpaus. I dag blir vi mentalt utmattade av vår livsstil och kan bli sittande med tekniken. Många kan ha blivit helt inaktiva.
En del upplever att de har en aktiv livsstil, men kan ha ett mer sittande liv när man tittar närmare på det än vad man först trodde.

Forskningsrapporter visar att fysisk aktivitet är den viktigaste friskfaktorn för att begränsa många av våra så kallade folksjukdomar, och på Världshälsoorganisationen WHO:s lista över riskfaktorer för att dö i förtid kommer fysisk inaktivitet och stillasittande på en fjärde plats efter högt blodtryck, tobaksbruk och högt blodsocker/diabetes.

Fysisk aktivitet är viktigare än man tror och särskilt våra unga måste tänka på att röra på sig och undvika en för stillasittande livsstil.