Stöd till forskning om Osteoporos (benskörhet)

Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse har avsatt medel för att under en 10-års period stärka klinisk forskning i Sverige. De har valt ut några kliniska forskare, vilka får anslag till forskning. En av dessa forskar om osteoporos (benskörhet).

2014 bestämde sig Knut och Alice Wallenbergs stiftelse för att starta ett program som under en period på 10 år skall ge några av Sveriges bästa kliniska forskare bättre möjligheter att bedriva forskning, bland annat genom forskningsanslag.
En av de forskare man valt ut för år 2016 är Claes Ohlsson som är överläkare och professor vid Institutionen för medicin vid Göteborgs universitet. Hans forskning handlar om osteoporos (benskörhet), och hans har som mål att ta fram effektivare och säkrare behandlingsmetoder för alla som drabbas av sjukdomen.
Benskörhet – osteoporos– är en folksjukdom som orsakar stort personligt lidande och betydande kostnader för samhället. Ju äldre Sveriges befolkning blir desto vanligare blir också sjukdomen, därför behövs det bättre diagnosmetoder och behandlingar som stoppar sjukdomens förlopp.

Claes Ohlsson har i sin forskning identifierat genförändringar som ökar risken för osteoporos. Genom detta har han lyckats att urskilja några proteiner i kroppen som direkt påverkar risken för benbrott. Nu handlar det om att detaljstudera hur dessa skyddar mot benbrott. Kanske kan det gå att utveckla ett läkemedel som kan dra nytta av detta.
Han forskar också på östrogen, eftersom det är känt att just östrogen skyddar mot osteoporos, men en långvarig östrogenbehandling ökar samtidigt risken för exempelvis bröstcancer och därför vill man kunna utveckla ett östrogenliknande preparat som stärker benet, men utan att ge några negativa biverkningar.

*Fritt skrivet efter originalartikel på svenska.

Läs mer på stiftelsens webbsida här.

Källa: Knut och Alice Wallenbergs stiftelse

2016-04-17