Stödprogram underlättar för patienter med inflammatoriska sjukdomar.

Ett unikt individanpassat patientstöd för att öka följsamheten till överenskommen behandlingsplan. Programmet är evidensbaserat och ska hjälpa patienterna att få större förståelse för sin sjukdom och känna sig tryggare med sin behandling.

Precis som vid många andra kroniska sjukdomar, kan det vara svårt för patienterna att följa behandlingen över tid och därmed få full effekt av behandlingen.Hur effektivt ett läkemedel än är, ger det ändå inte avsedd effekt om inte patienterna tar det enligt läkarens ordination.

Först ut att få tillgång till stödprogrammet, är de patienter som behandlas med det biologiska läkemedlet Humira. I Sverige finns omkring 8 000 patienter som står på denna behandling som används vid kroniska inflammatoriska sjukdomar som bland annat reumatoid artrit, psoriasis, Crohns sjukdom och ulcerös kolit. I samverkan med hälso-och sjukvården har redan nu flera patienter fått möjlighet att delta i programmet.

Läs mer hos Apoteket AB här

Läs mer om AbbVie Care, som är ett patientstödprogram
för patienter som använder det biologiska Humira här