Stor okunskap om Artros

Trots att så många i Sverige har Artros så är okunskapen stor om vad sjukdomen egentligen är, både bland privatpersoner och bland vårdpersonal. Därför hölls en Artrosdag på Stockholms centralstation den 2 juni i år.

Professor Leif Dahlberg tillsammans med personal från Reumatikerförbundet och ordförande Anne Carlsson, samt personal från förbundet Fysioterapeuterna, fanns på plats på centralstationen i Stockholm. Där informerades besökare om vad Artros är, och vad man kan göra åt det. Fysioterapeuter gav exempel på övningar som man kan göra för att stärka musklerna. Man kunde testa sin hand- och benstyrka och få en bedömning av sin risk att utveckla artros. Allt som en del av eventet "Artrosdagen".

Behovet av information om sjukdomen artros är stort, och många patienter vet inte att det faktiskt går att göra något för att lindra besvären. Även Socialstyrelsen erkänner att de måste bli bättre på att trycka på vikten av förebyggande arbete och tidig diagnos.

Både Leif Dahlberg och Anne Carlsson ser gärna att "Artrosdagen" blir återkommande den 2 juni årligen framöver.

Läs hela artikeln här.

Läs om Artros på Reumatikerförbundets webbplats här.