Stress, vad är det?

Stress är kroppens svar på ett upplevt hot eller att man har för många krav på sig.

Stress behöver inte nödvändigtvis var negativ, ibland ger en viss stress extra krafter som behövs för att göra en uppgift klar.
Mest stressande är situationer som du har liten kontroll över och som du känner ensam om att hantera. Många kan uppleva kraven från andra som höga, men oftast är det du själv som ställer för höga krav och det kan vara det som stressar dig mest. Att uppleva stress är faktiskt en del av livet alla blir stressade någon gång.

Stress är väldigt personlig och yttrar sig väldigt olika. Beetendet ändras, vissa blir irriterade och andra drar sig undan och blir tysta. Du har kanske märkt själv att när du stressar går saker och ting långsammare och det blir lättare fel. Kroppsliga symtom kan vara att du får ont i magen, hjärtklappning, andnöd, störd sömn och du känner dig trött. Att stressa under en kortare period är inte farligt bara du möjlighet till återhämtning. Långvarig stress, där du inte haft möjlighet att vila, kan däremot var skadligt för din hälsa, och leda till högt blodtryck, minnesförlust, ångest, depression och utmattning.

Tips:

• Sömnen är viktig, så sov ordentligt.
  • En rask promenad minskar din oro och spänning, fysisk aktivitet är bra.
  • Ät varierad och hälsosam mat gärna med mycket grönsaker och frukt. Ät på regelbundna tider.
  • Glöm inte att skapa balans i ditt liv, varva belastning med återhämtning.
  • Lär dig att säga nej, inte helt lätt men så nödvändigt att kunna.
  • Sänk ambitionsnivån och ha rimliga krav på dig själv
  • Att göra roliga saker är avstressande.
  • Träna avslappning till exempel mindfulness

Läs mer om stress på 1177.se här