Studie: Lite löpning gör stor skillnad!

Korttidslöpning var lika effektivt som långtidslöpning.
Att löpträning är bra för kroppen vet väl alla. Ny forskning visar på fördelar redan vid minimal ansträngning. Blott fem minuters löpning per dag kan rejält minska risken att dö i en hjärt-kärlsjukdom.

I en studie publicerad i Journal of the American College of Cardiology ingick 55.137 vuxna mellan 18 och 100 år. Forskare följde gruppen i 15 år för att undersöka sambandet mellan löpvanor och livslängd.
Löparna i studien hade 30 procent mindre dödlighet oavsett orsak och 45 procent mindre risk att dö i hjärtsjukdom eller infarkt. Löpare levde i snitt tre år längre än jämfört med de som inte sprang. Ur ett folkhälsoperspektiv är främjande av löpning lika viktigt som att undvika rökning, övervikt och för högt blodtryck, enligt forskarna. De fann att hälsovinsterna var desamma oavsett hur länge och snabbt löparna i studien sprang. Det var ingen skillnad i dödlighet mellan att springa mindre än en timme i veckan jämfört med springa över tre timmar. Därför medför löpning liknande, om inte större, fördelar jämfört med 15−20 minuters måttligt intensiv träning per dag

Läs artikeln i Dagens Medicin här

• 5 år sedan Permalänk

Härligt! Har börjat gå mycket, både med och utan stavar som träning mot reumatism. Hittade barfotaskorna men är verkligen ingen löpare. Men nu när jag går kommer suget att springa vissa sträckor. Faktiskt ofta i uppförsbackar som ger bra lår- och rumpmuskler. Det kan jag behöva för att inte snubbla med de stackars reumatiska fötterna. Nu blir jag motiverad att utöka löpsträckorna. Tack för bra artikel!