Studie om rödbetsjuice mot Fibromyalgi

Juice av rödbeta är väldigt trendigt just nu och sägs hjälpa mot än det ena än det andra. Nu skall en svensk korttidsstudie undersöka om rödbetsjuice har någon som helst verkan på sjukdomen Fibromyalgi, det skriver tidningen Allas veckotidning.

Näst efter Artros är Fibromyalgi den vanligaste sjukdomen när det handlar om muskler och leder, och mellan 80 och 90% av de som har sjukdomen är kvinnor. Vid Fibromyalgi lider patienterna av ett kroniskt tillstånd av långvarig och utbredd smärta och ömhet i leder och muskler, stelhet, sömnstörningar och generell trötthet. Man har även sett att patienter med fibromyalgi har en försämrad blodcirkulation, vilket skylls på bildandet av så kallade 'fria radikaler' i blodet. Då bildas ett för kroppen mycket skadligt ämne.
Forskare har upptäckt att bland annat rödbeta kan förbättra blodcirkulationen utan att det skadliga ämnet bildas.
Patienter som provat att inta juice av rödbeta upplever att de blivit piggare och får mindre smärta. För att vetenskapligt fastslå om det finns något belägg för detta skall nu en studie dras igång i Sverige. Bakom studien står Fibromyalgiförbundet och företaget Wellnox Health AB. Studien skall vara 8 veckor och under den tiden skall deltagarna få dricka 1 1/2 deciliter rödbetsjuice dagligen. Sedan skall det göras tester för att se om någon förbättring kan märkas. I inledningen av studien skall det även först göras medicinska mätningar.

Källa: Allas veckotidning och Fibromyalgiförbundet

2016-03-17