Svårare bli symtomfri vid Reumatoid artrit (RA) och samtidig rökning

#EULAR2016
Vid den stora reumatologikonferensen EULAR 2016 presenterades forskningsresultat som visade att patienter med Reumatoid artrit (RA)/ledgångsreumatism som röker har svårare att bli symtomfria än ickerökare.

Det är resultat från en större studie gjord i Kanada som presenterades vid reumatologikonferensen EULAR nu nyligen. I denna studie, som innefattade 1008 patienter, kunde forskarna se att patienter som rökte eller var överviktiga kunde få en märkbart sämre effekt av sin läkemedelsbehandling och hade svårare att bli symtomfria än de andra patienterna.
Nu vill forskarna nå ut till sjukvården och alla RA-patienter med budskapet att det går att göra mycket själv för att bli bättre i sin sjukdom.

Läs mer här.

Fördjupning
Läs det abstract som forskarna skickade in till EULAR här. (på engelska)

Källa: Dagens Medicin