Svensk skidåkare om sin reumatiska sjukdom

Skidåkaren Sofia Bleckur, 30 år, körde sensationellt till sig en femteplats i världsmästerskapen i skidsporten skiathlon.
Nu berättar hon om sin reumatiska sjukdom som gjort att hon ibland inte ens kunnat gå.

I slutet av maj 2012 började Sofia Bleckur känna strålningar i sitt ena ben. Några månader senare är smärtorna så stora att hon knappt kan gå, och hon fruktade att hennes skidkarriär var i fara. Efter att ha gått till läkare fick hon veta att hon led av en reumatisk sjukdom i ryggen. Hon diagnosticerades med Ankyloserande spondylit (AS) (tidigare kallad Bechterews sjukdom). Med behandling genom en kombination av medicin och fysisk träning kunde hon börja vägen tillbaka mot världseliten.
Hon har verkligen fått kämpa och vissa perioder har hon knappt trott att hon skulle kunna stå på ett par skidor igen.
Hon tar fortfarande mediciner och sjukdomen finns ständigt närvarande i hennes tankar.

Läs artikel här

Läs en annan artikel här

Läs om Ankyloserande spondylit (AS) på Reumatikerförbundets webbplats här