Tandvården kan upptäcka osteoporos (benskörhet)

Fler patienter som har eller löper risk att drabbas av osteoporos (benskörhet) skulle kunna upptäckas om tandläkare involveras, det visar pågående forskning - och flera kliniker har redan idag tekniken som krävs.

Symtom på Osteoporos (benskörhet) upptäcks ofta inte förrän sent, ofta har patienter då drabbats av någon form av fraktur.
Forskning under de senaste årtiondena visar att det finns samband mellan bentäthet och struktur i käkbenens benvävnad och i den övriga kroppens skelett. Eftersom cirka 80 procent av befolkningen besöker tandvården vart eller vartannat år kunde denna vara en stor resurs för samhället. Det kunde innebära mindre lidande för patienter och lägre vårdkostnad för samhället.
Redan idag arbetar ett 15-tal kliniker med olika röntgenmetoder för att studera benstrukturen i käkarna. För närvarande pågår även ett EU-finansierat projekt, där bland annat odontologiska fakulteten i Malmö deltar, och redan nu visar resultaten på ett tydligt samband mellan strukturen i käkarna och osteoporos.

Läs om detta här.

Källa: Tandläkartidningen