Psoriasis är inte bara en hudsjukdom. Bild: Photos.com

Tidig behandling viktig vid Psoriasisartrit (PsA)

Många med hudsjukdomen Psoriasis utvecklar sedan Psoriasisartrit (PsA) som är en ledinflammation, och som kan leda till förstörelse av lederna. För att förhindra det och för att minska omfattningen av skadan är det viktigt att kunna få behandling tidigt.

Cirka 30% av de som får hudsjukdomen Psoriasis drabbas också av ledinflammation, Psoriasisartrit (PsA). Det vanligaste är att man först får Psoriasis i huden och sedan utvecklar Psoriasisartrit i lederna, men man kan också drabbas av ledsjukdomen först och sedan hudsjukdomen.
Psoriasisartrit är inflammation i lederna, som kan till sist kan göra att man får förstörda leder. För att begränsa skadan är behandling i ett så tidigt skede som möjligt viktig.
Behandlingen består i att dämpa ledinflammationen med antiinflammatoriska mediciner och läkemedel som bromsar sjukdomsutveckklingen.
Diagnosen ställs av reumatolog, men det kan vara bra med ett gott samarbete mellan reumatologer och hudläkare. Det är viktigt att hudläkare ställer patienterna frågor om eventuella samtidiga ledsmärtor så att patienterna då kan remitteras till reumatolog. På samma sätt kan reumatologer hänvisa patienter som har förstörda leder med smärta till hudläkare om de har hudbesvär som kan misstänkas vara Psoriasis.

Läs mer om Psoriasisartrit på Reumatikerförbundets webbplats här.