Tidiga insatser inom vården kan spara miljarder

Reumatiska inflammatoriska ledsjukdomar, artros och andra sjukdomar i rörelseorganen utgör utöver lidande en enorm belastning för hela EU:s ekonomi. Men det finns hopp. En spansk modell för tidiga insatser visar att varje euro som investeras kan ge 11 euro tillbaka i form av lägre kostnader, skriver läkarna Juan Jover, Spanien och Ingemar Petersson, Sverige.

I Madrid startades tre försökskliniker för tidiga insatser rörande rörelseorganens sjukdomar inom tre hälsoområden och som täcker mer än en miljon av befolkningen. Den spanska modellen går bland annat ut på att patienten blir remitterad till en reumatolog eller annan specialkunnig läkare endast ett par dagar efter det att patienten inte har kunnat arbeta på grund av sin sjukdom. Om man jämför med standardförfarandet så innebar den tidiga insatsen att den temporära arbetsoförmågan minskade med 39 procent och den permanenta arbetsoförmågan minskade med 50 procent.

Den spanska modellen för tidiga insatser inom sjukdomar i rörelseorganen sprids nu till andra länder i Europa och i Sverige finns två projekt i Sydsverige för patienter med nack- och ryggbesvär i primärvården, BackUpp och WorkUp. Båda dessa projekt har ett grundfokus på tidig strukturerad kartläggning och intervention, i Work-Up får hälften av patienterna också en kort strukturerad kontakt med arbetsplatsen. Frågan om tidiga insatser för att minska lidande och kostnader för rörelseorganens sjukdomar, och hur de kan införas i Sverige, diskuteras vid ett seminarium i Almedalen.

Läs hela Dagens Samhälles debattartikel här