Träna bort det onda.

Artros är vår vanligaste ledsjukdom. Knäleden drabbas ofta och problemet sitter i ledbrosken som blivit sprött och hårt.

Titta på klipp om artros

Mer om artros

Vi känner inte till den exakta orsaken till artros, men ålder, och ärftlighet och i viss mån övervikt spelar roll.

Problemet sitter i ledbrosken som istället för att vara lite mjukt och eftergivligt och fungera som en stötdämpare, blir sprött, ihoptryckt och hårt. Man får ont i leden som i perioder kan göra ont och kännas varm och stel.

Grundförutsättningen för att klara problemen med smärta och stelhet är att inte vara rädd för att röra sig. Leden, och framför allt brosket i leden, får sin näring och genom att leden används, får vara rörlig och belastas. Det finns inga blodkärl i kroppens leder, brosket suger istället i sig energi från ledvätskan som en svamp genom att ömsom tryckas ihop och avlastas. Om leden vilas för mycket blir brosket skört och fungerar sämre.

Bäst träning får man genom att lågbelasta lederna och med det menas att man t ex hellre går stavgång, cyklar eller simmar än att jogga och hoppa.

För att avlasta lederna är det viktigt att se till att träna upp styrken i musklerna kring respektive led, det underlättar mycket för leden och gör definitivt att besvären minskar.

Sjukgymnaster runt om i landet håller ofta i särskilda höft- och knäskolor där du kan lära dig mer om artros och träning.

• 4 år sedan Permalänk

Bra skrivet med TIPS vad man ska tänka på med sin träning!