Bra att träna stela fingrar vid handartros

Om dina fingrar gör ont när du vrider ur en disktrasa, om det är nästan omöjligt att knäppa knapparna, eller styrkan i handen har försvunnit, då kan det bero på handartros. Med särskild träning kan man dock hålla fingrarna någorlunda rörliga.

Det finns ingen riktig bot för fingrar som gör ont och känns stela, när det beror på handartros. Rätt träning kan dock minska smärtan, förbättra funktionen och förebygga att fingrarna blir stelare.

När man får handartros är det vanligt att det är fingerleder och tummens basled som drabbas. Det kan ofta märkas som en gradvis ökande stelhet och smärta, samt svullnad i mittenleden och yttersta leden på fingrarna. Man kan få små "kulor" i dessa leder, som beror på benbildning.

Med träning som styrker musklerna och underhåller rörligheten kan sådana besvär motverkas. Genom att fortsätta röra på och använda lederna ges brosket mer näring och leden stärks.
Det har forskats på vilka övningar som kan stärka musklerna och lederna vid handartros. Man har kunnat se att patienter som utförde sådan träning tre gånger per vecka under tre månaders tid faktiskt fick mindre smärta, ökad styrka och bättre funktion.

Hur kan man då träna? Till att börja med är det bra om man värmer upp händerna med att böja och sträcka på fingrarna, massera in en handkräm, eller eventuellt värma händerna i varmt vatten. Sedan är det meningen att man skall ta i så mycket man kan, för att öka upp styrkan. Man kan också efter hand som tiden går öka intensiteten och motståndet.

Det kan vara bra att komma ihåg att man kan få "träningsvärk" efteråt, men det brukar ge med sig när leder och muskler blir starkare. Skulle det däremot göra mer och mer ont efter hand då har man troligvis tagit i lite för mycket och kan dra ner lite till nästa gång. Efter att man har tränat kan man få lite ont, men det är inte farligt, och skall ha gått över inom ett dygns tid, annars får man kontakta sjukvården.

Några övningar kan ses här och på YouTube här.

Källa: forskerlivet.no

Fördjupning:

Läs mer om smarta tips vid handartros, från "Vetenskap och hälsa" här.