Träningsmotivation

Letar du efter träningsmotivationen under höstkvällar, då är du inte ensam. Du måste utgå från dig själv för att du ska kunna hitta drivet även när det känns tungt.

Det finns låg och högintensiv träning. Det finns hälsoeffekter vid högintensiv träning som man inte kan få med lågintensiv träning. Men det viktigaste är att det blir av. Allt är bättre än inget.
En person kanske känner till hur bra det är att motionera och vill göra det, hamnar kanske ändå i soffan. För att gå från tanke till handling krävs motivationskraft, som är starkt beroende av tre faktorer: målsättning, förmågan att förutse hinder som kan uppstå på vägen och självförtroende.

Målsättning
  • Målsättning är väldigt centralt.
  • Målsättningen måste vara realistisk och konkret.
  • Oavsett om målet är en prestation till exempel att vara med i en tävling eller att öka din dagliga rörelse, så måste man kanske planera så att träningen blir av. Genom att man vet när, var och hur det ska gå till
Hinder
  • Förmågan att förutse hinder gör att man kan skapa strategier för att nå sitt mål även om ett hinder står i vägen.
  • Vet man på förhand att det är svårt att komma iväg från hemmet när det är mörkt och kyligt ute. Då kan man kanske styra över sin träning till lunchen istället.
Självförtroende
  • Självförtroende bör vara tillräckligt starkt.
  • Tänk att du kan klara av att motionera regelbundet.
  • Positiva erfarenheter
  • Realistiska mål.
  • Om du inte själv har kraften alltid, kanske kan du ha någon i din närhet som kan uppmuntra dig att fortsätta.
  • Tänk positivt om dig själv

Träningstips:

1. Träna tillsammans med någon. Att träffa någon du tycker om under träningen är en typ av yttre motivation som kan fungera väldigt bra.
  2. Köp nya träningskläder. Det behöver inte vara oväsentlig, för vissa kan det betyda mycket. Men glöm inte, man kan träna oavsett vilka kläder du har.
  3. Lura dig själv. Tänk att du ska promenera i träningskläder, men när du väl är ute kanske du börjar springa eller gör en snabbare promenad än du tänkt dig. Tänk dig in i situationer där du tränar ökar chansen för att du senare gör det. Det gränsar till den viktiga planeringen av var, när och hur.
  4. Fortsätt att leta så att du hittar din träning. Utan inre lust håller det inte i längden. Det är bra och lättare  om din träning ger dig glädje. Du inser vikten, planerar in aktiviteten och genomför den sen.
  5. Det är en ännu större tillfredställelse under och efter ditt motionspass.
  6. Skaffa dig en stegräknare.
  7. Glöm inte att lyssna på din kropp och dina känslor. Vi är alla mänskliga.