Webbtjänsten tRAppen. Bildkälla: Karolinska Institutet - NVS

tRAppen ger reumatiker motivation till fysisk aktivitet

Den har varit på gång en tid och nu finns den, tRAppen, en webbtjänst utvecklad i samarbete med Reumatikerförbundet, där reumatiker både kan ge och få motivation att vara fysiskt aktiva.

Behöver du lite uppmuntran, inspiration och stöd för att hålla igång? Var du fysiskt aktiv och tränade innan du blev sjuk, eller har du gått hos en fysioterapeut och har ett träningsprogram som du nu ska fortsätta med på egen hand? Då kan tRAppen vara något för dig!
För att använda tRAppen ska du vara vuxen och ha en inflammatorisk reumatisk sjukdom, såsom exempelvis RA (ledgångsreumatism), psoriasisarthrit, AS, SLE eller myosit. Tjänsten är mycket enkel att använda och du behöver inga tekniska kunskaper, dock är det bra om du har lite vana av att använda mobiltelefoner och internet. Att använda tRAppen är helt kostnadsfritt för alla vuxna personer med ledgångsreumatism.

tRAppen är utvecklad inom ett forskningsprojekt vid Karolinska Institutet och Uppsala universitet i samarbete med Reumatikerförbundet och företaget We+.

Läs om tRAppen här.

Läs Reumatikerförbundets pressmeddelande här

Källa: Karolinska Institutet (Institutionen för Neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle)

2016-03-29