Trött och orkeslös?

Att vara trött och att gå runt och känna sig "deppig" eller utan någon ork kan bero på järnbrist, vilket är en av våra vanligaste folksjukdomar. Man kan ha ett bra blodvärde (Hb) men ändå ha järnbrist.

Alla kan drabbas av järnbrist men man vet att det är särskilt vanligt förekommande i samband med exempelvis inflammatoriska sjukdomar, ålder kan kan också bidra. Dessa saker är bra att veta om när man går till läkare för att utreda om det finns järnbrist.

Kroppen får järn från maten vi äter, som exempelvis kött, ägg, fisk och bladgrönsaker. Röda blodkroppar innehåller hemoglobin, som binder och transporterar syre i kroppen. Om vi inte får tillräckligt med järn i oss bildas inte tillräcklig mängd röda blodkroppar och det i sin tur leder till mindre syre för kroppen. Under ungdomsåren, under graviditet eller amning och efter blodförlust är detta särskilt viktigt.

Järnbrist kan delas in i tre kategorier:

• Absolut järnbrist - betyder att kroppen har använt så mycket järn att järnförråden är otillräckliga eller helt enkelt tömda.
  • Funktionell järnbrist - är järnbrist även om det finns järn i kroppen lager, och är vanligt vid inflammatoriska tillstånd och njursjukdom. Vid funktionell järnbrist är upptaget av järn i tarmen hämmad och det järn som finns lagrat kan inte utnyttjas.
  • Järnbrist utan blodbrist Kvinnor har lättare att utveckla järnbrist och järnbristanemi, något som man på senare tid har uppmärksammat. Det kan bland annat vara anledningen om du som kvinna känner dig oförklarligt trött.

Det finns olika sätt att behandla järnbrist beroende på vilket behov man har och vilken mängd järn man behöver få i sig. Att se över kosten är alltid en god början – om du har järnbrist är det bra att öka intaget av livsmedel som innehåller större mängder järn, exempelvis baljväxter, kött med mera. Den vanligaste behandlingen vid järnbrist är annars i form av järntabletter. Det kan också behandlas med järn intravenöst (dropp) eller med injektioner.
Oavsett behandlingsmetod är det bra att du ser över din kost och har möjlighet att lägga till mer mat som är rik på järn.

Läs mer om järnbrist här.

Källa: Doktorn.com