Underbeforskning bidrar till en ojämlik vård

För att komma till rätta med de växande hälsoskillnaderna i samhället planerar regeringen att tillsätta en kommission för jämlik hälsa. Det långsiktiga målet är att sluta de påverkbara hälsoklyftorna inom en generation.

Det finns stort utrymme för förbättring när det gäller sjukdoms- och samhällsgrupper som hamnar utanför den medicinska forskningens radar.

Om vi ska kunna driva en jämlik vård, som är fri från omotiverade skillnader, måste det förutom att den kunskap som finns i dag ska komma alla till del på ett likvärdigt sätt, också finnas likvärdiga möjligheter till forskning och utvecklande av ny kunskap, oberoende av vilken sjukdom det gäller och vem som är drabbad.

Läs artikeln här